zondag.......een dag van afscheid

6 maart 2017 - Mytilini, Griekenland

Zaterdagavond hebben we met het hele team gegeten. Een maaltijd, klaargemaakt door de bewoners van KT, die kok zijn of i.i.g. heel goed kunnen koken. Ellen en Tine hebben samen met hen de inkopen gedaan (ook van het sponsorgeld) en we hebben een heerlijk maal gehad, samen met de vrijwilligers van het kamp. Wat een heerlijke, kruidige gerechten hebben we gegeten. Carolien bedankte iedere vrijwilliger op een bepaalde yel  en er werd enorm voor ze geklapt. Kippevel!!!

Zaterdagavond om 21.00 uur was het feest. Wat een gebeurtenis. De mannen aan het dansen op hun eigen muziek, samen met de kinderen. Heel veel vrouwen zaten aan de kant, toe te kijken. Wat maakt muziek een indruk op mensen. Het maakte niet uit, uit welk land je kwam, wat je kleur was, of je moslim of christen of niets was. Je mocht er zijn. Er werd voor elkaar geklapt, meegedeind. Wat een ritme zit er toch in mensen, vooral de Afrikanen, het swingde de pan uit:)

Zondag begon weer met het gewone ritueel. Opstaan, snel wat achterover slaan en op weg. Als extraatje kregen alle bewoners een gekookt ei, gekookt door Nikos en Katarina. 1000 eieren koken, wat een werk. En dit was nog maar alleen voor KT. Voor Moria kookten ze duizenden eieren. Deze actie was mogelijk vanuit het sponsorgeld, dus dankzij jullie. Het geld dat teams meenemen is meestal net voldoende voor brood, bananen, pasta,jam, komkommer, kaas en olijven. Alles wat extra binnenkomt wordt gebruikt voor extraatjes voor de bewoners van KT

De hele dag stond in het teken van 'de laatste keer'. (nu ik dit typ, komen de tranen). De vrijwilligers van KT, jullie zijn kanjers. Iedere dag zetten jullie je in voor je medebewoners. Iedere dag met een lach, je muziekje mee en gaan. Dank jullie  wel, lieve Ahmed, Qassim, Mohammed, Jahrad en wie er ook maar hielp. Zonder jullie hadden we het niet kunnen doen. Ik zal nooit vergeten dat jullie alle bewoners uit wijk 2 kenden en bij ieder huisje zeiden: 4 mensen, four people; 6 mensen, one pregnant. Jullie hadden het iedere keer goed. Ik hoefde de lijst niet eens te checken:)

om half 11 voor de laatste keer de kinderactiviteit: loomen en hoepelen. Loomen wordt door jongens net zo graag gedaan als door meisjes. Wat fanatiek.

's middags voor de laatste keer de yurt 'bewaken', omdat de vrouwen yoga hadden. We zaten heerlijk in de zon, dus dat was echt geen straf.